31 Aralık 2021 Cuma

2020 ve 2021 YILI ALMANAĞI

 


Yazıya başlarken 2020 yılı için bir almanak oluşturmamış olduğumu fark ettim. Bazen rutinleri oluşturmak, bazı alışkanlıkları kazanmak zaman alıyor. Atlamış olmalıyım ya da 2020 yılı çoğunlukla sokağa çıkma yasakları ile geçtiği için fazlaca koşu aktivitesi yapamadık diye düşünüp yıl sonu muhasebesini  yapmamış olabilirim. Bu nedenle öncelikle kısaca 2020 ve ardından 2021 yılının  değerlendirmesini yapacağım.

Bu noktada hatırlatmakta fayda gördüğüm nokta verilen istatistiki bilgilerin kesinlik içermediğidir. Hesap kitap işinin peşine düşülmemiş veriler kesine en yakın haliyle verilmiştir. Zaten buradaki amaç da budur. Benzer bir uğraş için genel olarak yıl boyunca ne kadar zaman harcamışım gibi verilere bakabilmek. Böylece hem kendime hem de benzer uğraş içinde olan ya da olmaya hevesi olan kişilere kabaca veri sağlamak.

2020 Yılının muhasebesi ile başlayalım.

2020 yılının ilk, tek ve son yarışı oluşu nedeni ile önemli bir yer alıyor.
İlk defa bir yarışın raporunu yarışmadan önce yazmaya çalışmıştım ama İdlib'den gelen kötü haberler nedeni ile yazıyı ertelemek zorunda kaldım.
10K'yı 42.5 dakika altında koşabilmeye yaklaştığım ilk antrenmanım yapıldı. Sonuç başarısız.
16 haftalık düzenli bir maraton antrenmanı ile yarışa katılındı.
Antrenmanın 8. haftasında sağ bacakta gelişen ağrılarla boğuşuyorum.
İlk defa ağrı hissettiğimde genellikle yaptığımın tersine aklıma değil hislerime güvenip antrenmanlara devam edip uzun koşulara ara vermedim. Sonuç yanlış karar.
İlk defa kinesio tape uygulaması yapıyorum. Bence işe yarıyor. 
İlk defa acı bana bir şeyler öğretiyor. Acıya sebep antrenmanlara ancak profesyonelsem değeceğini ve canımı yakan acının ruhumda yarattığı tahribatın bacağımdakinden daha büyük olduğunu.
Sevgili dostum Feride'yi yakalandığı Meme kanseri nedeniyle kaybediyoruz. Derin bir üzüntü duyuyorum. Ondan öğrendiğim hayatta iken her şeye açık olabilmenin mottosu "Rota yeniden oluşturuldu"yu sık sık tekrarlıyorum antrenmanlarımı da yeniden programlayabilmek için.
Antrenmanlarda eliptik bisiklet ve bisiklete dönüyorum.
Antrenman volümlerini azalttım. Uzun antrenmanları gerçekleştirirken sadece mesafeye odaklandım.
İlk kez saat takmadan koştum. Farklı bir deneyimdi. Yarış planı kabaca yapıldığı için sorun olmadı ancak saatle koşmak daha güvenli geliyor halen.
3:28:36 ile yarış bitti. Genel 71/321, Erkeklerde 68/283, Yaş Kategorisinde 11/32 oldum.
Yarış sonrası arazi yarışlarında daha fazla koşmak istediğimi anlıyorum. 
Yarış sonrası Corona Virüs Pandemisi nedeni ile tüm yarışlar iptal ediliyor ve uzunca bir süre ara ara sokağa çıkma yasaklı dönemler başlıyor.
On dakikada kayıt yaptırdığım Efes Ultra için İzmir'e kadar gidip havaalanında yarışın iptal edildiğini öğreniyorum.
Mart ayının 11'inde Türkiye'deki ilk Corona virüs vakası açıklanıyor ve kısa bir süre sonra  açıklanan tedbir kararları ile gündelik hayat giderek zorlaşmaya başlıyor.
Ara ara gevşetilen sokağa çıkma yasaklarında kaçak göçek antrenmanlar dönemi Haziran'a kadar devam ediyor.
Hayat ne kadar zor olursa olsun bir çıkış yolu mutlaka vardır, yoksa da rotayı yeniden oluşturmak çıkış yolunu bulmayı kolaylaştırabilir.

Yılın ilk sosyal aktivitesi Ankyra Aladağlar Kampı var.
Eve kapanmaların ardından ilk aktivitemizi evde geçen süreleri de test etmek için Ağustos ayında Ankyra'lı dostlarla Aladağlar olarak belirledik.
Planı Derya Duman oluşturdu. Konaklamayı Taurus Guest Hotel'de yaptık.
Emli Vadisi, Akşam Pınarı, Koca Dölek, Sıyırma Vadisi, Vali Konağı güzergahından Lahit Kaya ile Güzeller tepesini görebileceğimiz bir rota takip ederek Cebel geçidinden Küçük Cebel'de zirve yaparak aynı rotada geri döndük.
İlk defa bir rotada baton kullandım. Oldukça hızlı adapte olup işe yaradığını gördüm.
İlk defa bir çarşak yüzeyde kah koştum kah yürüdüm. Uzun ve güçlü bir patika antrenmanı oldu.
Ertesi gün Kazıklı Ali Vadisi'nde ekip ile birlikte yürüyüş yaptık.
Dağlar size aslında ne kadar küçük ve boş şeyler için üzüldüğünüzü o heybetli yüzü ile saniyesinde anlatır.

İkinci aktivite Köroğlu zirvesine yürüyüş,
Yine Ağustos ayında ve aynı ekip ile bu kez Bolu'da  Köroğlu zirveye yürüdük.
Sabah erken saatte Bolu'ya hareket ve ardından 21 km süren bir rota ile kamp yerine vardık. 
Doğa yürüyüşü vahşi hayatın, tabiatın varlığını hatırlattı. Dalından dağ çileği yemek, soğuk kaynak sularından içmek, şelalede suya girmek paha biçilmezdi.
Diğer canlıların da varlığına ve doğaya ne kadar saygı ve sevgi duymak gerektiğini hatırlatan bir aktivite oldu.

Üçüncüsü Marmaris-Göcek tekne turu,
Eylül ayının son haftasında bir haftalığına Marmaris-Göcek gezisi planladık.
Denizde keyifli anların geçtiği tekne seyahatini Elif, Funda, Şengül ve Ben  yaptık.
Marmaris'ten kiraladığımız tekne ile Göcek'e gidip oradan tekrar Marmaris'e döndük. 
Kaptanlık pratiğimi arttırabildiğim daha fazla sorumluluk aldığım ilk gezi oldu diyebilirim.
Yer yer sert havada tekne kullanabilmeyi başarmak güzeldi. 
Covid nedeni ile kalabalık ortamlarda tatil yapmaktan da bu sayede kaçmış olduk.
Oldukça keyifli ve bir o kadar ekonomik bir tatildi diyebilirim.
 
Ve hastalık gelip kapıyı çalar.
Sokaklara çıktık aman ne güzel de koşup aktiviteler yapıyoruz derken artan hasta sayıları ve bence klinikteki temas yüzdesinin artması yüzünden kasım ayında Covid'e yakalandım.
Giderek artan ateş, hastaneye yatış, istirahat ve ardından toparlanma dönemi ile birlikte bir aylık bir süre ciddi hastalıkla uğraşmakla geçti,
Bunu "Koşucunun Covid-19 İle İmtihanı" başlığı ile bloğumda yazdım.
Birçok ilaç, birçok destek almak zorunda kaldım. 
Neyse ki kalıcı bir hasar bırakmadı.
Covid sonrası ilk yürüyüşü neredeyse iki ay sonra yapabildim. 
Başta çabuk yorulmalar zamanla düzelmeye ve kaybolan performans yerine gelmeye başladı.
Eminim birçok kişide olmuştur ben de kendimi ve etrafımdakileri sorgular bir ruh hali yaşadım.
Kişi hayatında umut çok önemli. Romantik düşünürsem umuda odaklanmak belki de hayatta kalmamı sağlayan şeydir.
"İnsanın bulunduğu her yer her an için bir cennet hatta bir inziva ve huzur alanı olabilir. Yeter ki cennet zihinde inşa edilmiş olsun."


Sonuç olarak;
  • 2020'de 170 gün aktivite yapmışım. Yılın %46.5'i. 
  • Spora 2020'de 306 saat zaman ayırmışım.
  • 185 aktivitenin 135'inde koşmuşumbunu da en çok Pazar günleri yapmışım.
  • En fazla Şubat ayında spor yapmışım. 
  • Kasım ve Aralık ayında hastalık sonrasında neredeyse hiç spor yapmamışım.
  • Toplamda 3444 km katetmişim. Ortalama her aktivite 20K civarında olmuş.
  • Bir seferde en uzun koşumu 5 saat 16 dakika ile Frig Ultra'da koşmuşum. 
  • Aktivite olarak en uzun aktivite Aladağlar Kampı olmuş. 27K 7 saat 08 dakikada tamamlanmış. Aynı zamanda tek seferde 1660 metre ile en yüksek kazanım olan aktivite olmuş.
  • Toplamda 30379 metre yükseklik kazanımım olmuş. 

Ve gelelim 2021 yılına...

18 Şubat
Yılın başı hastalıktan çıktıktan sonra toparlanma koşuları ile başladı. 500 metre yürüyüşler ve havanın da kötü gitmesi nedeni ile bantta zaman harcandı.
23 Ocak Post Covid ilk koşunun yapıldığı gün. 11K. Yorulmamışım ama nefesim de yetmemiş.
Çoğunluğu yürüyüş ve Bantta geçen 160K'lık bir ay olmuş. Toplamda 22 saat aktivite yapmışım.
Koşu arkadaşım Psikolog Gizem'in de Kasım ayında geçirdiği operasyon sonrasında haftanın iki günü o da toparlanana kadar yürüme kararı alıyoruz. Şubat ayı da ağırlıkla yürümekle geçmiş. Yürüyüşler Nisan ayına kadar sürüyor.
Şubat ayının 7'sinde ne cesaretse 30K denemişiz Ankyra ekibi ile TRT'de. Olmuş valla. İki kez ertelenen Efes Ultra'nın Mart ayına alındığı haberi ile Km'leri ve gece koşularını arttırmışım.
13 Şubat'ta bir 33K daha. O da olmuş.
Yılın en romantik gece koşusunu 18 Şubat'ta yapmışım. "Yürüyorum sanıyorsun sen, karanlıklar içinde. Oysa düşüyorum ben aşka düşer gibi bilemezsin..."
Yılın en soğuk koşusu -12 ile yine şubat ayında.

Yılın ilk ultrası. Efes Ultra (120K).
Ocak'ta 22 saat, Şubat'ta 36 saat ile 4 ay önceki değerlere ancak ulaşabilmişim. Mart'ta ise yarış süresi de dahil olmak üzere 34 saati bulan bir aktivite yapmışım. Bütün bunlar Post Covid antrenman derinliğini ve kazanımını arttırabilmek için.
Kaydım baki olan yarışa katılma kararımı Şubat ayının sonunda ancak verebilmişim.
Yarış için yolculuğu araç ile yaptım. Bekir hocanın arabasında Eyüp ile birlikte gittik.
Yolculuk için yolda sokağa çıkma saatine yakalanma olasılığınızın olduğu dönemlerdi. İçişleri bakanlığından izin talep ettik.
Covid tedbirleri kapsamında girdiğim ilk yarıştı. Brifing, Kayıtlar, Fuar alanı dahil her şey getirilen yeni tedbirlere göre düzenlenmişti.
İlk kez "Startwave" denilen kademeli start verilen yarış olmuştu. Ancak kurala elbetteki uyulmadı. 
Çok kırıcı olmayan bir parkurda ilk 72K hiç sorunsuz yarıştım. 
Covid tedbiri nedeni ile CP'lerde gıda verip almalar çok kurallı ve herkes tedirgin. Bu nedenle yanımda fazladan çok gıda taşıdım.
Batonlu yaptığım antrenmanlara rağmen yarışa batonsuz katılma kararı almıştım. İlk en uzun yarışta büyük hata.
72K'dan sonra önce sol sonra sağ dizde başlayan ağrılar oldu.
19 saat 35 dakika ile yarışı genelde 19. yaş grubunda 5. bitirdim.
O günlerin mottosu "Aynı derede iki kere yıkanılmaz" sözüyle bildiğimiz ama  bize kalan fragmanlarda "Aynı ırmaklara gireriz ve girmeyiz. Biziz ve biz değiliz." diyen Herakleitos'un  sözlerindeki değişim, dönüşüm vurgusu olmuş.

Bir süre sonra artan vaka sayıları ile birlikte hafta sonları evden çıkma yasakları geldi.
Evde bantta koşarak geçirilen günler


İkinci ultra Tahtalı Berg Sky Run.
Daha önce koşma fırsatı bulamadığı yarışta parkur değişikliği ile birlikte ilk kez koşuşum.
Klasik üçlü olarak yollardayız. Bekir, Eyüp ve Ben.
Yarış raporunu yazmadığım yılın ilk yarışı oldu. 
Hızlı koştuğum, güçlü hissettiğim ilk yarıştı. 
Parkur olarak çıkış hakim, zor ilk yarışımdı.
62K etabına katıldım. 
Sabahın erken saatlerinde başlayıp öğlen saatlerinde biten bir yarıştı. 
Batonu aktif olarak kullandığım yılın ilk yarışıydı.
Genelde 9. Yaş grubunda 1. oldum.





Haziran ve Temmuz ayında çok dikkate değer olmayan bisiklet aktiviteleri oldu. 
Önemli olmaları yeni dostlarla tanışmama vesile olmaları.









Ağustos ayı yaz tatili ayı. Aile ile birlikte 15 gün kadar şehirden uzaklaşma ve denizle kucaklaşma ayları.
Ara ara uzun yüzme yapılmış. En uzunu ve ikonik olanı Marmaris koyundaki Bedir Adası etrafını yüzmek olmuş.
Marmaris'te başlayan ve günlerce süren yangınlar bölge halkının ve tüm Türkiye'nin moralini çok bozdu. Bölgede yapılan aktivitelere kısıtlama getirildi. Bu nedenle koşular da çok tedirginim.
İkinci konaklama Söğüt'te.
Söğüt-Taşlıca mevkiinde koşular yapıyorum. Arazi çok taşlık. Ve sıcaklar yorucu.

Yılın ilk sosyal aktivitesi Aladağlar Karasay Eznevit Zirve Koşusu
Ankara'dan yola çıkıp yeni Niğde otobanı üzerinden Aladağlar'a vardık.
 Konaklamayı bir önceki yıl gibi Taurus Guest Hotel'de yaptık.
Ankyra SK olarak benzerini 2020 yılında yaptığımız Aladağlar zirve koşusu yılın zor sosyal aktivitesi olarak yerini aldı..
Demirkazık dağ eviden başlayarak ilk gün Karasay, Eznevit zirvelerini görüp, Eznevit yaylasından Sokullu Pınar üzerinden yine dağ evine dönüldü.
4 Ağustosta gerçekleşen aktivitede 33K yapıldı.
Bekir, Levent, Derya ve ben katıldık.
Zirve defterini imzaladık. 
Hayatımda ikinci kez zirve defteri imzaladım. Ulaşması sürdürmesi zor olan her aktivitenin verdiği mutluluk da bir o  kadar fazla ve kalıcı oluyor.



Yılın ikinci sosyal aktivitesi Bodrum-Akyaka tekne turu,
Bodrum başlangıçlı sail yılın açık ara en keyifli organizasyonu idi. 
Sevgili dostlarımız Ayşe, Burçe, Cenk ile birlikte Akyaka körfeze kadar varıp tekrar Bodrum limanına demir attık.
Bodrum, Mersincik, Ören, Akbük, Akyaka, Akbük, Çökertme, Bodrum rotasını izledik.
Çökertme ve Ören favori limanlarım oldu. Yemeklerde de Akbük'ten aldığımız Ottoman Restaurant'ın yemekleri birinciliği aldı.
Oralarda da boş durulmadı ara ara karaya çıkıp koşuldu.
Dostluk ne la! öğrendiğimiz bir gezi oldu.


Üçüncü ultra Kapadokya Ultra Trail (CMT)
16 Ekim 2021'de Kapadokya'da üçüncü kez Ultra Trail koştum.
Tüm yıl hazırlanmaya çalıştığım ana yarışımdı. 63K parkurunda koştum.
Yine brifing, kayıt ve fuar Covid tedbirleri kapsamında yapıldı. Online brifing ile açıklamalar gerçekleştirildi.
Mustafapaşa'daki Bezirhane Otel'de konakladık ve otel başarılı idi.
Bu yarışa özel 790K ve yaklaşık 21000m+ yükseklik kazanımlı antrenman yapmışım.
Yarışa antrenmanlarda denediğim Nike WildHorse 6 ile katıldım ama pişman oldum. Sağ ve sol başparmağımın tırnaklarına kan oturdu.
Uzun zamandır bir yarışta ilk defa düştüm. Neyse ki sakatlık gelişmedi.
Yarışın sonlarına doğru parkuru biliyorum diyerek yüklemediğim yarış rotasından sapınca kaybettiğim zaman nedeniyle 3.'lüğü adeta kıl payı kaçırdım.
Genel klasmanda 66. yaş gurubunda 4. oldum.
Harekete övgü dolu sözlerin mottosu olan yarışta huysuz sevgiliye duyulan özleme bir adım daha yaklaşıldı.

Dördüncü ultra IDA Ultra 114K
Yılın son ultrası 4-5 Aralık'ta Kaz Dağlarının eşsiz manzarasında yine bu yıla özgü eşsiz bir havada koşuldu.
Yaklaşık 18 saat süren yarışın 15 saate yakını ara ara yağan sağanak yağış altında koşuldu. 
5 ITRA puanı ve UTMB kura şartları bu yarış ile yakalanmış oldu. İki yarışta toplam 10 ITRA puanı alınmış oldu.
Sindirim ve boşaltım sorunları yaşayarak başladığım ilk yarış oldu.
Başta kötü olan efor durumu yarış ilerledikçe yerine geldi ve yarış planlanan süreye çok yakın bir zamanda bitirildi.
Bugüne kadar koştuğum en zor şartlardaki yarış olma unvanını aldı. 
Yarış sırasında Dropbag noktasından sonra sağ dizimdeki ağrı yine nüksetti.
Ayakkabı olarak giymem dediğim Salomon Sense Ride 3'leri ilk yarıda çok ıslanan ayakkabılar yüzünden değiştirdim ancak aşillerimi acıttıkları için ikinci yarı daha zor geçti.
Yarış için araçla ulaşım sağladık. Ürün, Gizem, Şengül ve Ben birlikte seyahat ettik.
Konaklama için oteli bu yıl değiştirdik. Güre Termal Otel'de konakladık. Fiyat performans olarak kesinlikle Hattuşa'dan daha iyi geldi.
Güre Termal'in sabah kahvaltı desteği yeterliydi ancak sıcak su kalitesi düşüktü.
Yarışın mottosu; "Yaşamdaki yazgıyı değiştirebilme cesaretini göstermek için. "Kendinden var olanın" içinden geçerken "kendi için var olabilme" cesaretiyle yüzleşmek." oldu.

Yılın son yarışı 86. Büyük Atatürk Koşusu
27.Aralık.2021'de Ankyra SK ile birlikte koşuldu. 
Kaçıncı kez katıldığımı artık hatırlamıyorum. Beşten fazla ondan azdır sanırım.
Geçen yıl Covid-19 tedbirleri nedeni ile yapılamamıştı, bu yıl ilgi oldukça fazlaydı.
Yarışı 52 dakika gibi bir sürede tamamladım. 
Bu yıl koştuğum ilk ve tek asfalt yarışıydı.
Yarış için özel bir koşu hazırlığı yapılmadı.
Yılın bu zamanı için 6C gibi bir sıcaklıkta, insanın içini açan bir havada koşuldu.


Sonuç olarak;
  • 2021'de 188 gün aktivite yapmışım. Yılın %51.5'i demek bu.
  • Spora 390 saat zaman ayırmışım.
  • En fazla Eylül ayında spor yapmışım. 
  • En çok Pazar günleri yapmışım.
  • Aktivitenin %75'ü koşu, %13'ü yürüyüş, %4'ü yüzme ve %8'u diğer aktivitelerden oluşmuş.
  • Hiç spor yapmadığım ay yok.
  • Toplamda 3401 km katetmişim. Ortalama her aktivite 24.5K civarında olmuş.
  • Bir seferde en uzun koşumu 17 saat 42 dakika ile IDA Ultra'da koşmuşum. 
  • Tek seferde 4401 metre ile en yüksek kazanım yine IDA Ultra'da olmuş.
  • Aktivite olarak en uzun aktivite Aladağlar kampı olmuş. 38K 6 saat 06 dakikada tamamlanmış. 
  • Toplamda 67520 metre yükseklik kazanımım olmuş. 




















Hiç yorum yok: