3 Ocak 2023 Salı

2022 Yılı Almanağı

 


Sanırım 2022 yılı bugüne kadar koşu anlamında geçirdiğim en verimli yıl oldu.

UTMB yarış programı bütün yıla yayılan irili ufaklı hazırlık yarışları yapmama neden oldu. Ayrıca hazırlıkların kendi programı da daha önceki yıllara oranla daha uzun saatler süren antrenmanlara ve buna bağlı kilometre ve elevasyon kazançlarına neden oldu. 

İlk yıllardaki yaptığım değerlendirmelerdeki gibi ekonomik parametrelerle ilgili olan belirlemeleri bu yılda kabaca vereceğim. Hem değişen kur farkları hem de yıl içi hesapları çok keskin bir şekilde tutmamış olmamın bunda katkısı var. Hesaplar bu nedenle kesine yakın ancak tam değildir. 

Bu yıl koştuğum her yarışın raporunu hazırlamadım. Özellikle daha önce koşmuş olduğum yarışları. Raporu olanları ise yarış ismine linkleri kopyalayacağım. 

Sıradan başlayalım.


2022 RUNTALYA Yarı Maratonu 21.1K

Ankyra SK'nın kalabalık ekibi.
06.03.2022 yılında 17.'si düzenlenen ve sezonun ilk yarışı olması açısından önemli ancak parkur olarak asfalt olması nedeni ile parkura özgü hazırlık yapmadığım bir yarıştı. Daha önceleri de katıldığım bu yarışta ana amaç teker dönsün, dostlarla sosyalleşelim idi. Ayrıca kafamda bir yarış var ve hazırlıklı olmalıyım diyerek antrenmanlara ara vermeyeyim, istikrarlı devam edeyim diye koşmak istedim. Öyle de oldu. Mart ayında olan bu yarış bizim gibi Ankara'da yaşayanlar için bu aylarda bahara kavuşmak gibi. Uzak da olsa 20K için Antalya'ya koşa koşa gidiyoruz. Gayet güzel bir havada dostlarla birlikte koştuk.

01:39:11 de bitirdiğim yarışta genel sıralamada 249. yaş grubunda erkeklerde 32. oldum. Dediğim gibi henüz ilk yarış ve asfalt parkurda hız yapmak gibi bir niyet olmayınca daha önceki derecelerimin altında ama keyifli bir yarış bitirdim. Bu yarışın kazanımı başlangıç için moral oldu. Özel bir antrenman olmaksızın ve yorulmadan yarı maratonu bu sürelerde bitirmek keyif verdi. 

Kabaca maliyetler;  137 ₺ kayıt ücreti, 1000 ₺ yol ücreti. ,450 ₺ Konaklama, 450 ₺ yeme içme

ALANYA ULTRA TRAİL 48K

02.04.2022 yılında yapılan yarışa teknik antrenmanların sonucunu görmek ve parkurunun zorlukları nedeni ile bu yılın hazırlıklarına katkısını görmek istediğim yarışlardan olduğu için katıldım. Yıl içinde UTMB hazırlığı için belirlediğim üç ana yarışta ilki bu yarıştı. 

Alanya parkuru itibari ile özellikle bazı alanlarda ki sert çıkış ve inişleri ile sezona hazırlık için iyi bir yarış. Elevasyonu çok olan UTMB'ye hazırlık açısından bu mesafede beklenen kazanımı sağlamasa da özellikle dağdan iniş etabında zorluk derecesi artan alanda bacaklarınızı test etmek için iyi bir fırsat sunabilir. Özellikle sona yaklaşıldığında ki sahil etabı ve hemen ardından gelen kale çıkışı sizi bekleyen zor şartlara hazırlık için güzel bir oyun alanı denebilir.

06:40:02 de bitirdiğim yarışta genel sıralamada 25. yaş gurubu erkeklerde 1. oldum. Yılın ilk sürprizi burada geldi. Bu sonucu beklemiyordum ancak 2019 yılında koştuğumda da birinci olduğum bu grupta hızımın artmış olduğunu fark ettim. Ayrıca 25 dakika daha hızlı koşmuş olmama rağmen diğer rakipler de hızlanmış görünüyordu. 

Sürpriz birincilik.


Yolda kar fotoğrafı çekmece.
Yarışa sevgili dostlarımız Cenk ve Burçe ile birlikte gidip geldik. Yol boyu yeme içme sırasındaki sohbetler ve yarenlikler süperdi. Ayrıca yarıştan bir gün önce hazırladıkları sürpriz doğum günü kutlaması da o güne damgasını vurdu.  

Dostlarla kahve keyfinde.
Dostluk beklentisiz ve içten olunca tadından yenmiyor. Yıllardır görüşemediğimiz sevgili dostumuz ve sınıf arkadaşımız Tonguç ve ailesi ile yarış sonrasında Alanya liman manzaralı önce kahvaltı ardından koyu sohbetli bol kahveli sohbetimiz hala aklımdadır. Bu anları yaşamak için yaşadığımı düşünüyor ve hissediyorum bazen. Keşke daha çok olabilse tüm yıla mayalayabilsem. Bu anlar canını sıkan her ne varsa bakteriofaj gibi yiyip yok edebilse keşke. Maalesef hayatın içinde acı da var. Çok sevdiğimiz dostumuz ve arkadaşımız Özlem'i de meme kanserinden kaybettiğimizi öğreniyoruz bu yolculuğumuzda. Artık zihnimizde ölmeyen anılar ve sevgiler sayfasında yer alacak.

Kabaca maliyetler: 450 ₺ kayıt, 1000 ₺ yol, 1200 ₺ konaklama, 1000 ₺ yemek, Sevgi Dostluk Paha biçilemez.

TAHTALI ULTRA BERG SKY 65K

Yorgunum ama yüzüm gülüyor.
Gözlerimin altı şişmiş.
13-14.05.202 tarihinde koşulan bu yarış benim için hazırlıkların ikinci kritik değerlendirme yarışı idi. Özellikle Tahtalı Dağı çıkış etabının hem zorluk hem de dayanıklılık açısından test değeri yüksek. Gariptir bu yarışa ikinci kez katılıyor olmama rağmen yarış ile ilgili rapor yazmamışım. Yıl için de beni ne engelledi bilemiyorum ama özellikle parkuru itibari ile bir raporu hak ettiği kesin. Artık belki seneye yazarım. 

Beslenme stratejisini de oturtmaya çalıştığım bir yıl olması nedeni ile Tahtalı yarışından aklımda kalan en önemli şey; başlangıçtan Beycik CP'sine kadar olan kısımda her şey yolunda giderken Beycik'ten sonra hızla düşen enerjim nedeni ile özellikle Tahtalı çıkışının ilk kısmında zorlanmak oldu. Beslenmem yeterli gelmemiş ve hızla enerjim düşmüştü. Ben toparlayana kadar önde götürdüğüm yarışı adeta rakiplerime gümüş tepside sunduğumu hatırlıyorum. Tabi bu yarışlar oturtmaya çalıştığım stratejileri denediğim yarışlar olduğu için çok da beklenmedik durumlar değildi. Kürsü hedefi olmamasına rağmen basit hata ile birinciliğin kaçması o günlerde beni üzmüştü. 

Yarışın bu yıl parkuru değiştirilerek ilk 30 kilometresinde düz ve çoğunluğu asfalt olan kısım kaldırılmış ve yerine Teleferik çıkışı konmuştu. Beni bu yarışta kendine en çok çeken şey bu değişiklikten çok yarışa gece start verilecek olması idi. Önemi uyumadan sabaha kadar koşabileceğim ve sabah yorgunluğunu deneyimleyebileceğim anlamına geliyordu. O günlerdeki yoğun iş tempom nedeni ile de yarışın olacağı gün akşam saatlerine kadar çalışıp yola çıkmış Burdur'da iki saat mola verip gece yarışa başlamak için Kemer'e 23:00'de varmıştım. Hızla hazırlanıp yarışa başladım. Sanırım yarış kitini alan en son kişi bendim. 

Sevgili Atilla'yı kutlarken.
11:10:15 de bitirdiğim yarışta genelde 6. yaş grubu erkeklerde 2. oldum. Yarış sırasında tanıştığım sevgili Atilla bana göre daha iyi bir performans sergileyerek az bir farkla önümde bitirerek birinci oldu. Ödül törenine katılamadığım için de ödülümü bana posta ile gönderdi. Nezaketli ve bu zarif hareketiyle beni çok mutlu etmesi bir yana böylesi zarif bir rakibe yenik düşmek bana " dostluk kazandı" dedirtti.

Yarışın ilginç anlarından birisi ise yarışmacılardan birinin geçirdiği kaza sonucu başında açılan derin cilt kesisine müdahale etmem oldu. Yarış sırasında bana zaman kaybettiren bu olay yarış sırasında ilk yardım ekipmanlarının ne kadar önemli ve hayat kurtarıcı olabileceğini hatırlattı. Maalesef yanında malzemeleri yoktu ve o halde kalsa yarışı bitirmesi zor olabilirdi. Siz siz olun kısa uzun parkur fark etmez ağırlık yapar endişesi ile bu malzemeleri taşımaktan imtina etmeyin.

Kabaca maliyetler: 528 ₺ kayıt, 1500 ₺ Yol, 250 ₺ yeme-içme


ULUDAĞ ULTRA TRAİL UPA 66K

Uludağ başlangıç anı. 
22-23.07.2022 de yapılan bu yarış yılın 3. teknik ve deneme yarışı idi. Hem artık biraz hızlı olmaya ve dayanıklılığı uzun süre sürdürebilmeye odaklı koşmayı istiyor hem de yarış boyunca CP'lerden yiyecek desteği almadan tüm yarışı koşabilmek istiyordum. Tahtalı yarışında yaşadığım beslenme sorununu burada yaşamadım. Daha planlı ve tamamen hıza odaklı beslenmeyi başarabildiğim için etkili bir sonuç aldım. 

Uludağ Ultra aynı zamanda parkuru ve elevasyon kazancı ile de dayanıklılığı ve teknik antrenmanların sonucunu görebildiğim bir yarış oldu. Başta hızlı giderek önümde kaybolan yaşımacıların sonrasında gerimde kalması bunun en güzel örneği idi. Buna maalesef bu kez sevgili Atilla'da dahildi. Sanırım benim Tahtalı'da yaşadığımı bu kez o yaşıyordu. 

Özellikle ağaçlıklı alanlardaki kök ve ıslak zemini nedeni ile seçtiğim bu yarışın bazı bölümleri birebir uymasa da UTMB parkuruna benzer. Bunu tahmin ettiğim için katılmayı istemiştim ve çok da isabetli bir karar vermişim. Yüksek irtifadan iniş ağırlıklı başlayıp daha sonra yeniden başlangıç noktası yaklaşık 2500m irtifaya çıkılan bu çanak gibi profile  sahip yarışa adeta sizin oksijen kullanım şartlarınızı iyice zorluyor. İnişin yanıltıcı kolaylığı çıkışa başlandığında burası nasıl çıkılacak demenize sebep oluyor. Temmuz ayı olmasına rağmen oldukça rüzgarlı havada başlayan yarış parkurun en alt noktasında bunaltıcı bir hava nedeniyle sizi zorluyor. Sonra yeniden rüzgarlı bir zirve ile adeta rüzgara karşı da bir savaş veriyorsunuz. Yorulmuş bacaklarınıza ekstra bir yük ve test. Bütün bunlara rağmen oldukça keyif aldım.

Ilgım bu fotoğrafı buraya koyduğumu görmesin. :)

Yılın tatil organizasyonunun ortasına denk gelen bu yarışa bu kez maaile gittik. Yarış sonrasında tatil programımızı başlattık ve yarış üzerine birlikte süper bir tatil yaptık.

Uludağ Kürsü. YG. 1.'lik.

08:51:31 de bitirdiğim yarışta genelde 8. yaş grubu erkelerde 1. olarak bitirdim. 

Yarış raporunu buradan okuyabilirsiniz.

Kabaca maliyetler: 600 ₺ Kayıt, 1000 ₺ Yol, 4100 ₺ Konaklama


ULTRA TRAIL MONT-BLANC (UTMB) 171K

Ve yılın A plan en önemli yarışı. Son iki yılımın koşu ile ilgili tüm planlarını gelip dayandırdığım ve katılabilmek için oldukça yoğun bir çaba gösterdiğim yılın tek yarışı. Bu yarış sonrasında biri hazırlıkları diğeri de yarışın kendisi içeren iki adet rapor yazdım. Hazırlık ve Yarış linklerine tıklayarak okuyabilirsiniz. Oldukça detaylı planlanmış bir sürecin sonucunda yarışın kendisi kadar sürecinden de keyif alınan neredeyse bir yıl süren bir programdı, projeydi UTMB.

Bazı sponsorluklar, bazı bağış kampanyaları ile hem sürece destek olunmasını hem de başka kişilere desteği amaçladıysam da bu noktada çok başarılı olamadım. Belki de projeme sponsorluk için destek istediğim iş dünyasını inandıramadım. Benim bu camiada çok popüler olmayışımdan da kaynaklanıyordur belki. Neyse sorun değil. Bunlar da zamanla aşılacak kavramlar.

UTMB bitiriş anı.
Sevgili Sertan o anı
ölümsüzleştirmekte.
Bu yarış özelinde ne öğrendim, ne aklımda kaldı dersem söyleyebileceğim en iyi şey sanırım süreç yönetimi olur. Yıl içinde fazla antrenman, beden yorgunluğu, iş hayatımın yoğunluğu ve kişisel sağlık sorunlarım birleşince ara ara koşmakla ilgili adaptasyonumu değil ama hayatımın özel alanlarını hazırlıkların olumsuz etkilediği anlar da oldu. Tüm bunları bir plan dahilinde yönetmeye ve en ufak detayı atlamamaya çalıştım. Bir birlikteliği olan, evli olan, adına ne derse desin birlikte yaşayan kişiler için bu tür programları tamamlayabilmek adına iyi bir ev-iş disiplininiz ve bunları sizinle birlikte yönetebilecek iyi iş birlikçileriniz olmalı. Sizin önemsediğiniz şeyler diğer insanlar için hiç bir şey ifade etmiyor olabilir. Olmasını da bekleyemezsiniz. Eğer destekleniyorsanız bu çok kıymetli. Bu konuda en büyük destekçim her zamanki gibi eşim Şengül'dü. Ev içi dengeyi sağlamak çoğunlukla ona düştü. Yarış öncesi, sırası, sonrası destekleri için ona sonsuz teşekkür ediyorum. Benim hayallerim için o da çok fedakarlık etmek zorunda kaldı ve belki kendi hayallerinden vazgeçmek zorunda kaldı.

Mavi halıya çıkmayı en az benim kadar hak eden tek kişi eşim Şengül'dür.

26.08.2022'de yapılan yarışı 37:43:16 da bitirdim. Genelde 612. yaş grubu erkeklerde 49. oldum.

Kabaca maliyetler: 305 € kayıt, 251€ Yol, 6500 ₺ konaklama

FRİG MEDIUM TRAIL 44K

Başlarken. Soldan; Ben, Gizem, Erdi, Bektaş.
17.09.2022'de yılın bonus yarışı olarak koştum. Aklımda koşmak yokken sevgili Gizem'e destek olmak amacı ile 44K koşmaya karar verdim. Bölgenin jeolojik özelliği Kapadokya'ya benzer. Parkuru düz, elevasyon kazancı yüksek değil. Bu nedenle sevgili Ceyhun'un tabiri ile "kelepir ultra" isteyenler için birebir bir yarış.

Sabahın erken saatlerinde başlayan yarışa Gizem'in temposunda ve tamamen kontrollü başladık. Yeme içme, dayanıklılık ile ilgili yapılması gerekenler, CP'lerde bekleme süreleri, rota takibi, enerji kontrolü gibi adeta konuları konuşa konuşa yarışı bitirdik. 

Yarışın sürpriz sonlu olması ilginç oldu. Bu yıl yarış içerisinde yaptığım ikinci tıbbi müdahale bu yarışta idi. Bitirmeye çok az kala bir koşucunun önümüzde bayıla yazması ve ona müdahale edeceğim diye yaş grubunda sonuncu olmam ilginç oldu. Süre ile ilgili bir hedef yoktu ancak yarışta müdahale için yarım saat kaybetmek de hedefte yoktu.

Kabaca maliyetler: 200 ₺ Kayıt, 300 ₺ Yol, 1000 ₺ Konaklama, 450 ₺ Yemek

CAPPADOCIA MEDIUM TRAIL 63K

Klasik start fotosu.
UTMB sonrası 15-16.10.2022'de hazırlıklarımın tam olduğunu düşünerek yılın son iddialı yarışını Kapadokya'da koşmak istedim. Daha önceleri kötü planlama, hastalıklar nedeni ile kaçırdığımı düşündüğüm kürsüyü bu kez yakalama umudundaydım. 

Yarış için özel bir antrenman yapmadım. Sadece CP aralarındaki süreleri nasıl geçmem gerektiğine ve hızlarıma odaklandım. Yeme içme stratejisi artık iyi çalıştığı için burada bir sürpriz beklemiyordum. Yarışın başından sonuna da iyi bir yarış çıkarttığımı düşünüyorum ancak bu yıl rakiplerin oldukça hızlı olmaları yine kürsüyü kıyısından kaçırmama sebep oldu.  

Ankyra SK ile yılın en kalabalık katılımını sağladığımız yarış oldu.

07:13:57'de bitirdiğim yarışta genelde 38 yaş grubu erkeklerde 4. oldum. Kapadokya'nın 63K parkuru koşmayı en çok sevdiğim mesafesi. Daha uzun bir parkuru denemeyi istemiyorum. Özellikle UTMB'ye puan alma avantajı da kalkınca artık bu yarışta daha uzun mesafeleri koşmayı istemeyebilirim. 

Akdağ'a varmadan hemen önce.
Türkiye'deki tüm yarışlar içinde Kapadokya en popüler ve en uluslararası olanı diyebilirim. Hem katılımcı sayısı açısından hem de bölge itibari ile turistik bir yerde düzenlenince yarışa ilgi de büyük. Bölge halkının bu yarışın önemini halen kavrayabilmiş olduğunu düşünmüyorum. Küçücük Chamonix kasabası tek bir koşu organizasyonu ile festival havasına döndürüp 100.000 kişiyi toplayabilmeyi başarırken çarşı esnafının kapanan trafik nedeni ile halen yakınması anlaşılır gibi değil. Kalabalığın istenmemesinin tek nedeni bölgede artan nüfusun kontrolsüz otel inşaatı ile çevreye verebileceği zarar olabilir ancak bunlar denetimli çalışmalar ile kontrol altında tutulabilir.

Kabaca maliyetler: 900 ₺ Kayıt, 1000 ₺ Yol, 2000 ₺ Konaklama, 350 ₺ Yemek


İDA HALF ULTRA 66K 

Yarış başındaki beşli ekip; Soldan Ben, Ceyhun,
Levent, Eyüp ve Yücel.
03.12.2022'de koşulan IDA Ultra belki de koşmaktan en keyif aldığım parkurdu diyebilirim. Doğası, Sezon itibari ile sürprize açık olması, mücadele ruhunu besleyen parkuru ile adeta yarışın başı ve sonu arasında nasıl başlayıp bitirdiğimi anlayamadığım yarıştır. 

Bu yıl 114K Parkurunun milli park sınırları içerisine alınan bir kısmı için antrenmanlar sırasında ortaya bir fikir atmıştım. Acaba biz de rotamızdan gönüllü çıkıp milli park içerisine girsek ve mesafeyi 80K'ya uzatarak zaman sınırına takılmadan bitirsek nasıl olur? Sevgili Ceyhun bu fikrime hemen sarıldı ve başladık hesap kitap yapmaya. İlk defa uzun koşacak sevgili Levent ve Yücel'le de böylece en uzun süre bir arada koşmuş olacak hem kendimize hem onlara destek olmuş olacaktık. 

Çok güzel bir Milli Park anısı.
Milli park içerisi gerçekten görülmeye değer. Her ne kadar içeride büyük yollar açılmışsa da göz alabildiğine ağaçları, gür dereleri görmek ve seyir terasından ayaklarınızın altındaki uçsuz vadiyi izlemek eşsiz bir deneyimdi. Çamlıbel CP'sine kadar ekiple birlikte koştuk. Buraya varmadan az önce zaman sınırına takılma olasılığımız nedeni ile son iki kilometre hızlanıp biraz kendimizi yormamız gerekti ancak buna değdi. Oldukça güzel bir zamanlama ile hiçbir CP'de zaman sınırına takılmadan ve zorlanmadan yarışı sevgili Ceyhun ile bitirdik.

Bu yıl ki koştuğum yarış belki de bugüne kadar Kaz Dağlarındaki en güzel hava şartlarında geçti. Bir önceki yılın yarışı gibi değil saatlerce süren yağmur altında koşmak bir yana, neredeyse kendi terimiz dışında başka hiçbir şey ile nemlenmedik bile. Organizasyona yarışı bitirir bitirmez böyle bir mesafeyi yarışa eklemelerinin daha akıllıca olacağını da iletmeden etmedik. Bakalım seneye göreceğiz.

Komik gelecek belki ama toplamda 82K'yı 13:03:39'da bitirdik.  Genelde 90. yaş grubu erkeklerde 13 oldum.

Kabaca maliyetler: 600 ₺ Kayıt, 800 ₺ Yol, 2700 ₺ Konaklama, 550 ₺ Yemek

87. BÜYÜK ATATÜRK KOŞUSU 10K

Ankyra SK bira arada.
25.12.2022'de yılın final koşusu87. Büyük  Atatürk Koşusuydu. Artık klasikleşen koşuya yine Ankyra SK. ile büyük bir ekip olarak katıldık. Mevsim normallerine göre çok da soğuk olmayan bir havada hafif kar sepelemesi altında başlayan koşu Ankara garında güzel bir havada bitti. 

Artık yorulmuş bedenim bu koşu için hiç zahmete girmeden yavaş yavaş rotada ilerledi. Koşu statüsü yayınlandığında eski orjinal rotasında koşulacağı söylenen yarış yine bir son dakika hamlesi ile koşmaya alıştığımız rotasına döndü. Yeter ki koşu olsun, yeter ki katılım olsun, buna da şükür diyerek koşuyu canlı tutmaya çalıştık.  

Sonuç olarak;

2022'de 239 gün aktivite yapmışım. Yılın %65.4'ü.

Spora 2022'de 433 saat zaman ayırmışım. Bir önceki yıla göre fazla.

239 aktivitenin 211'inde koşmuşum. En çok da Pazar günü koşmuşum.

En fazla Haziran ayında spor yapmışım. 

Toplamda 2905 kilometre katetmişim. Geçen yıldan daha az.

Bir seferinde en uzun 171K koşumu 37 saat 43 dakika ile UTMB'de koşmuşum. Bu bugüne kadar koştuğum en uzun süre.

Toplamda 79151 metre yükseklik kazanımım olmuş. Geçen yıldan 12000 metre daha fazla.

Tek seferde 10000 metre elevasyon ile en yüksek kazanım yine UTMB'de olmuş. Geçen yıldan 5600 metre daha fazla.

Hiç spor yapmadığım ay olmamış. 

Yarışmalarda 2 adet yaş grubu birinciliği, 1 adet yaş grubu ikinciliği almışım.

Son üç yılın kıyaslaması.







Hiç yorum yok: